Terwijl diesel in de publieke opinie nog steeds onder vuur ligt, blijkt uit nieuwe onderzoeken het tegenovergestelde: voor de komende jaren is de moderne dieseltechnologie met selectieve katalysator en roetfilter gewoonweg de beste keuze.
Dat laatste is de conclusie van de KCI, dat TNO heeft gevraagd om een vergelijk te maken tussen de milieubelasting van diverse vroegere generaties dieselmotoren inclusief de huidige moderne Euro 6d temp dieselmotoren versus benzinemotoren en o.a. hybride aangedreven voertuigen. Bij moderne diesels blijken o.a. stikstofoxiden en roetdeeltjes-fijnstof tot een minimum te zijn gereduceerd.
De media begint oog te krijgen voor deze nieuwe realiteit. Én voor de vervuiling van elektrische auto’s! Bij de aanschaf van een camper zijn er überhaupt nog geen alternatieve motoren en is benzine geen goede optie, gezien de motorkarakteristiek versus het gewicht van de camper. Een elektrische aandrijving zal nog lang op zich laten wachten, gezien de beperkte actieradius, de gebrekkige infrastructuur van oplaadstations en het hogere gewicht dat de accu’s met zich meebrengen. En niet te vergeten: de hoge aanschafprijs. Wie tijdig een camper met moderne Euro 6 (temp) dieselmotor aanschaft, kan zijn huidige camper nog prima verkopen en kan daarmee zeker tot 2030 vooruit. Zonder zich schuldig te voelen over de uitstoot: die is tot een minimum beperkt!