De werkplaats: Het hart van ons bedrijf

Bijna 20 jaar opgebouwde kennis en praktijkervaring en een directe link met Volkswagen AG is de kracht van Campercentrum Nederland. Eigenlijk ligt het aantal jaren ervaring nog hoger, want Rob Marchal (60) werkte daarvoor al geruime tijd bij een Volkswagen-dealer als camperspecialist. Rob: “Campers intrigeerden mij en ik wilde er alles van weten en er vooral mee op pad. Zo kwamen automatisch alle campers naar mij toe. En ontstond later het idee om het Volkswagen Campercentrum op te richten, dat volgend jaar 20 jaar bestaat.” Zoon David Marchal (28) treedt stap voor stap in de voetsporen van zijn vader. “Na mijn studie Autotechniek heb ik ervaring opgedaan bij verschillende autodealers, ook van niet Volkswagen-merken. In 2017 ben ik gestart bij Campercentrum Nederland. Inmiddels ben ik verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de werkplaats en merk ik hoe belangrijk de werkplaats voor ons bedrijf is en wat we nog kunnen verbeteren!”

Het Volkswagen Campercentrum ontstond vanuit de gedachte dat er een bedrijf moest zijn dat alles weet van Volkswagen Campers. Gewone VW-dealers missen immers die specialisatie: de kennis van de installaties in het woondeel, zoals die van gas, stroom en water. Hoe u het beste kunt omgaan met het interieur. Waar op gelet moet letten bij schade van buitenaf. Maar ook wat u onderweg wel en niet moet doen met de camper. Binnen Europa is er geen ander officieel dealerbedrijf specifiek voor Volkswagen Campers. Zelfs de fabriek van Volkswagen Duitsland maakt graag gebruik van de praktijkkennis die in Amersfoort al 20 jaar wordt opgedaan.

Werkplaats is cruciaal
Rob: “We hadden een vliegende start in 2001. Mensen waren blij dat er eindelijk een bedrijf was waar hun dierbare Volkswagen camper in goede handen was. En dat is zo tot de dag van vandaag. De werkplaats speelt een cruciale rol in de binding met onze klanten. Ze komen van heinde en verre naar ons toe en dan moeten we dat ook belonen. Door perfect werk af te leveren en te voorkomen dat mensen terug moeten komen. En door wat méér te doen dan zij verwachten.” David: “We doen inderdaad meer dan gemiddeld maar we vergeten dat vaak te vertellen. Ik denk dat veel klanten bijvoorbeeld niet weten dat wij bij elke beurt de camper specifiek controleren op zo’n 15 punten. Denk aan het doorblazen van afvoerenkanalen in het dak, het controleren van de accu in het woongedeelte, het checken van de waterinstallaties enzovoorts.”

Hoge klantwaardering
David: ”De klantwaarderingen van de werkplaats zijn hoog, maar ik denk dat het nog beter kan. De sterke groei van het aantal werkplaatsklanten zorgde in combinatie met moeilijk te vinden monteurs voor spanningen en dat tastte de kwaliteit van ons werk aan. Wij kunnen ons dat nooit permitteren. Daarom hebben we geïnvesteerd in de werkplaats en is er nu een extra brug en een extra monteur. We hebben de werkplaatsprocedures verbeterd en de aanname bij werkplaatsreceptie beter georganiseerd. Ook gaan we onze kennis nog meer delen met onze vaste klanten, zodat ze daarmee beter met hun camper omgaan en er extra veel plezier van kunnen hebben. Alles wat wij doen, zorgt ervoor dat mensen zorgeloos op pad kunnen. We zien onszelf ook wel als een reisbuddy, een adres waar u ook bij technische problemen onderweg altijd terecht kunt. Daarom hebben we elke zomerseizoen ook een noodnummer voor buiten de kantoortijden.”  

Zijn er zaken veranderd anno 2020?
Rob: “Ik wil het eigenlijk niet accepteren, maar ik heb het gevoel dat de persoonlijke relaties minder hecht worden. Dat vind ik verschrikkelijk jammer, want het is de basis van ons bedrijf. Wij willen contact met onze klanten, willen horen wat ze van ons vinden en willen hun reisverhalen volgen. Daarom blijven we ook af en toe leuke avonden organiseren, zoals muziekconcerten. Dat maakt deze Corona-tijd ook zo frustrerend, want we kunnen even niets op dat gebied!”

“Ons team biedt meer dan andere aanbieders”
David: “Het klinkt misschien een beetje arrogant maar wij bieden meer dan elk ander camperbedrijf. U kunt een Volkswagen of Westfalia Camper bij ons in elke gewenste uitvoering kopen, scherp geprijsd, met alle accessoires, met het beste onderhoud en de langste en de meest complete officiële garanties. Denk aan de 4 jaar garantie en gratis onderhoud op de California 6.1. Uw camper is bij ons echt in de beste handen. En als vaste klant kunt u met vragen ook altijd bij ons terecht. Maar we moeten het wel meer uitdragen, ook al pronken we van nature niet graag met onze veren.”  

Wat verandert er in de werkplaats?
David: ”Werkplaatsprocedures gaan steeds meer online. Auto’s melden zelf wat er aan onderhoud of reparatie moet gebeuren en het aloude papieren serviceboekje is al bijna passé. Ook de techniek van de campers verandert en dat verandert ook de werkplaats. De elektrische camper is er nog niet en is voorlopig nog te zwaar. Maar ook die gaat er straks komen. Het vraagt nieuwe kennis van onze monteurs, die wij gelukkig direct van Volkswagen krijgen. Ook zien we een digitalisering in het interieur van de campers en daar zullen we ons ook alle kennis van toe-eigenen. Schade aan campers zal afnemen omdat de camper dat met slimme systemen steeds vaker voorkomt. Wij zorgen ervoor dat die intelligente systemen vooral 100% blijven werken. Ons werk zal steeds veelzijdiger worden en dat vraagt ook om een goede eindcontrole.

Persoonlijke band met klanten
Naast al die technische veranderingen blijven we inzetten op de persoonlijke relaties. Klanten moeten graag naar ons toekomen en beter geholpen worden dan op elk ander adres. We blijven ook leuke dingen doen voor onze klanten. Zeker volgend jaar, als we 20 jaar bestaan!

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om uw vragen te beantwoorden.

De week van Westfalia