Is blauwe diesel de groene oplossing?

Blauwe diesel, of Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), wordt gemaakt uit afval. Netter gezegd uit hernieuwbare duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie. Er zit geen druppeltje aardolie in, althans zolang het niet om een mix van blauwe en fossiele diesel gaat, want dat kan ook. Met blauwe diesel daalt de CO2 uitstoot fors en er wordt in media beweerd dat de dieselmotor geen aanpassingen vergt. Maar is dat echt zo?

Blauwe Diesel kan officieel voor uw Volkswagen Camper met dieselmotor worden gebruikt als deze voldoet aan de vereisten van de NEN EN 590 en als de brandstofpomp bij het tankstation dienovereenkomstig is geëtiketteerd. Volgens de analyse van Volkswagen kan “Synthetic Diesel” of “Blue Diesel” voldoen aan de NEN EN 590 tot een mengverhouding van 30% (“B 10”, “B 20”, “B 30″). Het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals de 100% HVO-brandstoffen hebben hun eigen specificatie die momenteel niet gehomologeerd zijn. Rob Marchal: “Ik vind blauwe diesel een mooi initiatief en een stap in de goede richting. Toch zie ik nog een afwachtende houding bij de fabrikanten en dat geeft aan dat zij nog niet overtuigd zijn dat dit dé oplossing is. Blauwe diesel wordt al langer gebruikt, maar dan in schepen en landbouwvoertuigen. Daar zitten zogenoemde ‘stationaire’ motoren in, die veel minder toeren maken dan de dieselmotoren van auto’s en campers. Ook zijn er nog geen lange termijntesten gedaan om te kijken of blauwe diesel de levensduur van campermotoren aantast. Kortom: blauwe diesel is voorlopig nog de blauwe oplossing en de tijd zal uitwijzen of het groen wordt.”

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om uw vragen te beantwoorden.

Grand California 600