Volkswagen camper diesel motor

U weet, de dieselmotoren staan onder zware druk. U leest er hieronder meer over in het blog van Rob Marchal. Zeker is dat u met een Euro 6 dieselmotor tot 2030 voldoet aan de milieueisen. En dat de vraag naar campers met Euro 4 en Euro 5 motoren zal dalen.  Heeft u geen Euro 6 motor? Ons advies: kom langs en bespreek met ons uw mogelijkheden. Het kan voordelig zijn om daar niet al te lang mee te wachten.

Diesel: een blijvertje?

“De politieke druk richting de dieselmotor neemt toe. In Utrecht en Rotterdam geldt een dieselverbod voor auto’s van voor 2001, in Arnhem dreigt een verbod voor auto’s van voor 2014. En in Amsterdam krijg je met een diesel van vóór 2005 geen parkeervergunning meer. Het regeerakkoord streeft naar alle nieuwe auto’s emissieloos in 2030 en het stimuleren van emissieloze auto’s via milieuzones en lagere parkeertarieven in steden. In Duitsland gaat deze ontwikkeling nog sneller. Heeft de dieselmotor dan zijn langste tijd gehad? Dat is maar zeer de vraag.

Het diffuse beleid van de overheid geeft aan dat zij het ook nog niet weten en wellicht tekortschieten in kennis van de materie. Zo leggen zij steeds strengere normen op voor CO2 en NOx maar is er voor het heel schadelijke fijnstof PM10 geen norm. En het zijn juist de benzineauto’s en elektrische auto’s die hoog scoren op fijnstof. De moderne Euro 6 dieselmotor stoot aanzienlijk minder CO2, NOx en fijnstof uit dan voorheen, dankzij katalysatoren, fijnstoffilters en AdBlue techniek. De opmars van elektrische auto’s is vooral kunstmatig gestimuleerd met fiscale voordelen. We moeten nog maar zien hoe dat uitpakt nu die voordelen deels zijn verdwenen, de prijzen hoog liggen en de restwaarden onzeker.

Er wordt veel geschreeuwd over motoren en we zijn geneigd naar de hardst roepende te luisteren. Iedereen veroordeelt anno nu de diesel en dat is gezien het verleden begrijpelijk. Maar als we echt naar de feiten kijken, is het onterecht. De technische ontwikkeling hebben de dieselmotoren zo veel schoner en zuiniger gemaakt en die ontwikkeling is nog lang niet ten einde. Ook lees ik regelmatig dat de verbrandingsmotoren er nog wel een paar decennia zullen zijn. Uiteindelijk zou de keuze gebaseerd moeten zijn op de totale blauwdruk van een motor. Elektrisch rijden klinkt bijvoorbeeld prachtig, maar de energie moet ergens vandaan komen (vervuilende energiecentrales), de zwaardere voertuigen creëren meer fijnstof via remmen en banden, de grondstoffen voor de accu’s zijn eindig en het vraagt een volledig nieuwe infrastructuur voor laden. Ook voor auto’s op waterstof ontbreekt trouwens nog massaproductie en een infrastructuur voor tanken.

Kortom, het plaatje is nog lang niet rond. Natuurlijk hebben verbrandingsmotoren nadelen. Maar conclusies kunnen mijns inziens nog niet worden getrokken. Er zijn nog teveel onzekerheden en verschillende visies.”

Volkswagen California Euro 4/5: wat te doen?

“Even naar onze Volkswagen California. Een accupack in de California zou de camper bijzonder zwaar maken en mogelijk over de grens van 3.5 ton tillen. Bij benzinemotoren heeft de (milieu)techniek ook zeker niet stil gestaan, maar voor de wat zwaardere Volkswagen California is het koppel verloop van de benzinemotor niet ideaal, anders gezegd: die moet te hard werken om de California soepel voort te bewegen. Overigens wordt de 2.0 benzinemotor ook niet meer geleverd in de California.

Heeft u een California met een Euro 6 motor? Dan hoeft u zich tot 2030 geen (milieu)zorgen te maken. Heeft u echter een Euro 4 of 5 motor, dan is het verstandig om daar juist nu over na te denken. Kom daarvoor gerust bij ons langs. We voelen ons betrokken om met u tot een juist besluit te komen. Er zijn al geruchten over het leveren van een ‘nachrustung’, met AdBlue. Maar daar is in Nederland nog geen goedkeuring voor verkregen en de prijs ervoor is pittig. Voor sommigen kan het verstandig zijn om juist nu over te stappen naar een California met Euro 6 motor. Na verloop van tijd zullen de restwaarden van Euro 4 en 5 campers sterker dalen, omdat er steeds meer steden en gebieden met milieuzones komen waar deze campers worden beboet.”

Tips rijgedrag met diesel

“Tot besluit geef ik u nog een paar tips voor het rijden met uw Volkswagen California.
Korte stadsritten zijn de meest vervuilende ritten, omdat de motor niet op werktemperatuur komt. Het gevolg is een onvolledige verbranding en het ontstaan van sludge (vermenging van waterdamp en olie) in het inlaatsysteem.

Probeer daarom elke week een kwartier met een toerental boven de 3.000 toeren te rijden. Dat bespoedigt het regenereren van de motor en voorkomt dichtslibben van uw roetfilter en gevolgen voor het motormanagement.   Het ontstaan van sludge wordt nog versterkt door een percentage dierlijke vetten dat tegenwoordig in biodiesel is opgenomen.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om uw vragen te beantwoorden.

Wildkamperen met een Volkswagen California100.000 geproduceerde Volkswagen California’s