Familie Wille test Volkswagen California uit naar Wales

Het is opvallend: de meeste bezitters van een California hebben al een ruime kampeerervaring met een tent. Jan Wille geeft misschien wel de verklaring: “Kamperen is vooral ook buiten leven. Met een grote camper heb je de neiging om naar binnen te gaan en dat is toch een heel ander gevoel. Met de compacte California heb je het beste van twee werelden: het is nog steeds kamperen, maar met net wat meer luxe. Samen met het vrijheidsgevoel is dat wat ons zo aanspreekt. Daarom hebben we onze tent verruild voor een nieuwe California 4MOTION.”

Eerst gehuurd, toen gekocht

Jan en Anneke Wille trokken heel wat jaren met hun piramidetent naar verschillende landen. “Eerst nog met onze drie kinderen, de laatste jaren weer met z’n tweeën. We bezochten vooral de noordelijke landen, zoals Noorwegen, Lapland, Schotland en Ierland. Ook nu nog hebben die landen onze voorkeur. Meestal blijven we twee tot drie dagen op een plek en gaan dan weer verder. Elke vakantie kwamen we natuurlijk vele Volkswagen Campers tegen, en vorig jaar namen we het besluit om er eens serieus naar te gaan kijken. Via internet vonden we het Campercentrum Nederland en hebben ons door hen goed laten voorlichten. Eigenlijk waren we meteen enthousiast. Maar voordat we tot een eventuele aanschaf over wilden gaan, leek het ons een goed idee om de California eerst te huren.”

Na 40 jaar weer naar Wales

“Onze allereerste vakantie samen was naar Wales, overnachtend in jeugdherbergen. Nu, veertig jaar later, besloten we om die reis nog eens over te doen, maar dan met de camper. Konden we de California meteen goed testen in koudere en natte weersomstandigheden. En zo reden we op zaterdag 26 april weg richting Duinkerken, om daar de boot naar Dover te pakken. Het voordeel van een compacte camper merkten we al op de ferry: we hoorden gelukkig bij de personenauto’s en niet tussen de vrachtwagens.”

Via Bath naar Tenby

“Onderweg naar Wales maakten we een aantal tussenstops. Onder andere in het historische stadje Bath, dat aan de rivier de Avon ligt en al in de Romeinse tijd bekend stond om haar geneeskrachtige warme bronnen. Een tempel en thermen zijn deels bewaard gebleven. Veel gebouwen zijn opgetrokken uit een wittige lokale steensoort, de zogeheten ‘Bath stone’. Na Bath maakten we de oversteek naar Wales en stuurden we aan op Tenby, een ommuurd stadje aan zee. Tenby is populair vanwege de brede zandstranden, de stadsmuren uit de 13e eeuw met een volledig intact gebleven poorthuis met vijf bogen en andere historische gebouwen. We bezochten meerdere plaatsen in Wales en maakten, net als veertig jaar geleden, een oversteek naar het kloostereiland Caldey dat grappig genoeg nu een Nederlandse abt heeft. Ook liepen we delen van het prachtige Pembrokeshire wandelpad langs de kust, dat een beschermd natuurgebied is. Al met al een prachtige streek, waar in die veertig jaar eigenlijk niet zoveel is veranderd.“

Volkswagen-sfeertje

“Opvallend was in Zuid-Wales de populariteit van het Volkswagenbusje, de T1 en T2. Die zie je echt overal op staan, op mokken, buttons, kleden. Ook vonden we daar een boek over het hippiebusje met de titel: VW Bus, Road to freedom. Hoe toepasselijk! Voorzien van twee cd’s met muziek uit de sixties. In het noorden van Wales vielen ons de stoomtreintjes op, we hebben er nog een ritje mee gemaakt. Een erfenis uit de tijd dat vele kleine treinmaatschappijtjes hier hun eigen stoomlijntje hadden.”

Leven in de California

“Over de California stelden we ons vooraf enkele vragen. Hoe rijdt de camper? Daar waren we snel uit. Net zo gemakkelijk als een personenauto. In Wales zijn de wegen vaak smal en moet je voor een tegenligger nog wel eens achteruit rijden. Ook dat is met de California geen enkel probleem, je hebt goed overzicht. Dan de leefruimte in de California: met twee personen is die prima. Dat komt vooral door de doordachte indeling van deze camper en het hefdak. Ook de slaapruimte is voldoende. Wel vinden wij het matras van het bovenbed te hard en gaan we die nog vervangen. Hoe is het kamperen met de California? Dat knusse gevoel is er gelukkig nog steeds! Lekker buiten leven maar genieten van het extra comfort van de camper. Nog steeds leven en slapen onder een tentdak. Zelf je English breakfast maken. De verwarming tijdens koudere nachten neemt niets van dat gevoel weg, en is gewoon een prettige luxe. We konden maar één puntje van kritiek vinden: bij het draaien van de bestuurdersstoel zit de handrem in de weg. Een voetbediende handrem zou beter zijn, maar het heeft ons camperplezier niet bedorven!”

Laat aankomen

“Een ander prettig voordeel van een camper is dat je later kunt aankomen op een camping. Je hoeft geen rekening meer te houden met het zoeken naar een geschikte plek voor je tent en tijd te reserveren voor het opzetten. En wil je weer vertrekken, dan ben je ook zo weer weg. Dat is toch wel erg comfortabel en maakt het rondreizen beslist een stuk gemakkelijker.”

Vrij kamperen?

“Vrij kamperen hebben we nog niet gedaan, maar gaan we zeker proberen. We hebben ons al ingeschreven voor de volgende Belevingsavond over vrij kamperen van het Campercentrum. En volgend jaar staat de eerste lange camperreis op het programma naar Noorwegen en Lapland en gaat het er zeker van komen. Mede daarom hebben we voor een California 4MOTION gekozen, zodat we ook op moeilijk bereikbare plekken kunnen komen. Ook willen we nog een keer naar IJsland met de California en daar zal de vierwielaandrijving zeker ook van pas komen.”

Goede service

“Onze contacten met Campercentrum Nederland hebben wij els erg prettig ervaren. Je proeft bij de mensen echt de passie voor camperen. We zijn er het laatste halfjaar natuurlijk vaak geweest en elke keer was dat de conclusie. Ze hebben ons goed geïnformeerd en ook de informatieavond voor huurders was erg nuttig. Je gaat dan toch goed beter voorbereid op vakantie.”

Kan het beter?

“Ik heb geen echte tips voor Campercentrum Nederland, ik vind dat zij het goed doen. Wel haal ik veel informatie van internet en merk dat zij niet alle interessante accessoires voor de California aanbieden. Misschien kunnen ze daar nog wat mee. Ook de film op Youtube over de productie van de California is zeker de moeite waard om te delen. Misschien is ook een forum op hun website, waar je allerlei tips voor reizen met andere camperbezitters kunt uitwisselen, een goed idee.”

{gallery}willewales{/gallery}

Door de woestijn met een VW California T6 - Camperen door Afrika en Zuid-AmerikaVan California Naar Columbus