Geschiedenis van de Volkswagen California

De compacte camper werd geboren met de oerbus: de Volkswagen T1. De fraaie lijnen ervan werden door Nederlander Ben Pon bedacht in 1947, met een tekening uit de losse hand. Dat markeerde het begin van een groot internationaal succes, dat tot de dag van vandaag voortduurt. De eerste Volkswagen Camper op T1-basis verscheen eind vijftigerjaren, ontwikkeld in samenwerking met Westfalia en straalt nog steeds dat onbeschrijfelijke gevoel van vrijheid, ontdekken en intieme gezelligheid uit. Deze oercamper werd opgevolgd door de Volkswagen Westfalia T2 (1968), de Westfalia T3 (1979) en de Westfalia California T4 (1988). In 2003 besloot Volkswagen met de komst van de T5 de ontwikkeling en productie van campers volledig in eigen hand te nemen. De techniek nam daarmee een enorme vlucht. Datzelfde geldt voor de populariteit van de California: vrijwel elk jaar wordt er in Hannover een productierecord gebroken.

Vanaf de eerste Bulli T1 in 1950 tot en met de California T6 in 2018. Hieronder vindt u de geschiedenis van de meest iconische camper ooit gemaakt.

1950 – 1967

T1 “De Bulli”

In 1957 start Volkswagen de productie bij Westfalia in Rheda-Wiedenbrück. In Europa maar vooral in Amerika ontstaat er veel vraag naar deze compacte camper met keuken, opklapbank en schuifdeur. Uiteindelijk zijn er 25.000 gebouwd, waarvan 15.000 voor de Amerikaanse markt.

1967 – 1979

T2

De tweede generatie van de Transporter komt op de markt in 1967. De nieuwe generatie is een slag groter, rijdt aanzienlijk beter en is zelfs leverbaar met een automatische versnellingsbak. Dat is merkbaar in de verkopen die versterkt doorzetten. In 1971 werd de grens van 100.000 geproduceerde Volkswagen Campers doorbroken.

1979 – 1992

T3

In 1979 presenteerde Westfalia de eerste camper op basis van de Volkswagen Transporter T3: de Joker. In 1981 gevolgd door de inmiddels legendarische Joker 3, met vast verhoogd dak. Vanaf toen ook leverbaar met een dieselmotor en later ook in een vierwielaangedreven Syncro-versie. In 1988 kwam Volkswagen met de T3 California, die mede door een scherpe prijsstelling veel afzet vond.

1990 – 2003

T4 California

In 1990 verschijnt de Transporter T4. Met de motor voor het eerst voorin. Westfalia brengt meerdere campervarianten op de markt: met hefdak, hoogdak en een minder succesvol compactdak. Meest bijzonder was de T4 Exclusive, in een langere wielbasis en vast hoogdak en daarmee met ruimte voor een vast toilet. Met keuze uit diverse benzine- en dieselmotoren. Er zijn door Westfalia bijna 40.000 T4 California’s gebouwd.

2003 – 2015

T5

In 2003 kwam de vijfde generatie van VW Transporter op de markt: de California. Volkswagen ontwikkelt en bouwt deze nu volledig in eigen beheer in Hannover. Afwerking en kwaliteit wordt daarmee naar een zeer hoog niveau gebracht. In het interieur wordt veel (sterk en licht) aluminium toegepast, dat het totaalgewicht van de camper en daarmee rijgedrag en brandstofverbruik ten goede komen. In 2014 zijn er al 50.000 van gebouwd.

2015 – Heden

T6 California

In 2015 volgt de Volkswagen California T6, nu in drie luxe-uitvoeringen: Beach, Coast en Ocean. Zowel in dat jaar als in alle opvolgende jaren wordt er in Hannover een productierecord gebroken. In 2018 breekt Volkswagen zelfs door de grens van 100.000 geproduceerde California’s. Met een California Ocean met 4MOTION vierwielaandrijving, 200 pk, een 7-traps DSG, two-tone Candy White/Starlight Blue Metallic lak met een donkerblauw hefdak en luifel in dezelfde kleur. Het illustreert de ontwikkeling van de bekendste compacte camper ter wereld in meer dan zestig jaar. Niet voor niets noemt men de California de camper met de meeste reiservaring.